Grootoorvleermuis in Sumar

GROOTOORVLEERMUIS in Sumar
Vorige week zaterdag heeft dhr. Jelmer Groen samen met een collega een telling gedaan van de kolonie vleermuizen op de kerkzolder. Op de zolder van de Dorpskerk in #Sumar zit een grote kolonie Grootoorvleermuizen. Op onze vraag of op elke kerkzolder deze vleermuis te vinden is en of zo'n grote groep uitzonderlijk is, schreef dhr. Groen het volgende: Nee, deze vleermuizen zijn zeker niet in elke kerk te vinden. Het is een soort die gebonden is aan bosrijkere delen en kleinschalige landschappen. Hierdoor is de soort zeker in Friesland niet zo algemeen. De omgeving van Tietjerk, Sumar, Hardegarijp etc. is in dat opzicht aardig geschikt vanwege de landgoederen, houtwallen en niet in de laatste plaats vanwege de prachtige oude kerken en de wijze waarop deze gebouwd zijn Daarnaast is hier sprake van een grote kraamkolonie. Gewone grootoorvleermuizen vormen meestal groepjes van 5-25 dieren. Grotere groepen (tot 80 wordt genoemd) zijn bekend maar eerder uitzondering dan regelmaat. Deze kraamkolonie bestaat uit tientallen dieren. We telden er vandaag 24 inclusief jongen, maar de kraamtijd is al voorbij en de aantallen zijn nu waarschijnlijk lager dan enkele maanden geleden. In 2015 zijn er in de kraamtijd 53 dieren geteld. Wij worden altijd heel blij als we dergelijke kraamkolonies aantreffen. Het is zeker iets bijzonders. Ik schrok vanmorgen dan ook wel toen ik over de telefoon hoorde dat alle gaten zijn afgedicht en de vleermuizen weg zijn. Gelukkig bleek dit laatste niet het geval. Deze kolonie heeft een grote ecologische waarde en is (zoals alle vleermuizen) wettelijk beschermd. We hopen van harte dat deze diertjes gekoesterd worden.

Kerkdienst beluisteren

De kerkdiensten zijn te beluisteren via de link 'audio' onder het menu item kerkdiensten.

Kerk in 2025

Nieuwsgierig naar de kerk in 2025?

WEETWATJEGELOOFT.NL

Weetwatjegelooft.nl is het online platform voor christenen van alle leeftijden die met het oog op de dagelijkse praktijk van het leven hun inzicht in kerkzijn, het geloof en de Bijbel willen verdiepen. Via Weetwatjegelooft.nl delen de Theologische Universiteiten van Apeldoorn en Kampen en de academie Theologie van hogeschool Viaa in Zwolle hun kennis via Weetwatjegelooft.nl met de kerken en de bredere samenleving.

* Kennisplatform
Het huidige aanbod van laagdrempelige, compacte videolessen over allerlei geloofsthema’s heeft zich ontwikkeld uit de AKZ+-colleges die sinds 2010 worden georganiseerd. Inmiddels staan er zo’n 175 video’s online en publiceert Weetwatjegelooft.nl zo’n vijftig nieuwe lessen per jaar. De videolessen worden gegeven door voornamelijk docenten van de Theologische Universiteiten van Apeldoorn en Kampen en hogeschool Viaa in Zwolle, aangevuld met andere deskundigen. Daarnaast worden er regelmatig studiebijeenkomsten georganiseerd.

* Videolessen voor groepen
Videolessen op Weetwatjegelooft.nl zijn zowel voor persoonlijke vorming geschikt als voor toerusting van groepen. Denk aan huis- en Bijbelkringen, kerkenraadsvergaderingen, voorbereiding voor preken en meditaties, catechese, ondersteuning van pastorale en diaconale teams of persoonlijke (bijbel)studie. Weetwatjegelooft.nl is er voor iedereen die zijn/haar inzicht in het geloof, kerkzijn en de Bijbel wil verdiepen: van student tot gepensioneerd, als betrokkene bij jeugdwerk, catechese of kerkenraadswerk in je gemeente of gewoon uit interesse.

Voor meer info, klik hier voor de link naar de site.

Scriba

Brief van Clara Yhosephina

Het beste van Petrus

Collectemunten

Kosten: €35,00 per zakje met 50 munten of €70,00 per zakje met 100 munten.
U kunt het bedrag over maken op het nieuwe bankrekeningnummer t.w.  NL29 RABO 0373 729 766 t.n.v. Protesantse Gemeente Sumar o.v.v. collectemunten. Het nummer van NL35 RABO 0352 764 875  komt dus te VERVALLEN.

De muntenzakjes zijn voor of na de betaling af te halen uit de mand onder de toren van de kerk

Greate Buorren 14
9262 SB SUMAR